Fullkorn fullt med skydd mot bröstcancer
En fiberrik kost kan minska risken för cancer, visar en ny undersökning gjord av nutrionisten och doktoranden Emily Sonestedt.
Emily Sonestedt, nutrionist och doktorand i folkhälsovetenskap har använt data från en undersökning kallad ”Malmö kost och cancer”, där 30 000 kvinnor ingått.
544 kvinnor av de 30 000 drabbades av cancer och dessa kvinnors matvanor har Emily Sonestedt undersökt och jämfört med kvinnors som inte drabbats av cancer. Undersökningen visar att intag av fibrer minskar risken för cancer och att kvinnor som äter en fiberrik kost, t.ex. med mycket fullkorn, minskar risken för att drabbas av cancer.
Fullkorn innehåller (liksom bönor, bär etc.) lignaner. När en kvinna äter ett livsmedel med lignaner och det hamnar det i tarmsystemet omvandlas dessa till enterolakton, som frisätts i blodet. Enteroloktan liknar östrogen och fångas därför in av kroppens östorogenreceptorer. Östrogenet får då ingenstans att ta vägen och kan inte, som det brukar, sätta igång celldelningen i exempelvis brösten. Enterolokton ger således ett skydd mot bröstcancer!
Bevisen är delvis epidemiologiska, det vill säga; kvinnor som åt lignanrik kost undvek i högre grad bröstcancer. Dels har även tumörer undersökts av forskare och visat på hur tumörer påverkats av enterolaktoner.
”Vi ser goda hälsoeffekter av fiber. Mycket tyder på att halten av enterolakton är en bra indikator på en hälsosam livsstil. Men det återstår fortfarande mycket forskning för att förstå exakt hur det går till” säger Emily Sonestedt.
Källa: Sydsvenskan


Lägg till en kommentar