Forum
Bli en av oss på Clife.se och ta del av våra samarbetspartners erbjudanden!
Bli medlem...
Skriv till mig
Din berättelse, dina tankar och din erfarenhet kan vara inspirationskälla och stöd för andra i samma situation. Har du några praktiska tips och konkreta råd? Skriv till mig!
Kontakta Helena...

Spårämnet selen kan minska dödligheten i cancer

Selen är ett livsnödvändigt spårämne som kan minska dösligheten i cancer. Docenten Mikael Björnstedt rekommenderar svenskarna att ta ett tillskott av selen dagligen.



År 1817 upptäcktes spårämnet selen av en svensk kemist vid namn Jöns Jacob Berzelius. Då trodde man att ämnet kunde vara giftigt, men det visade sig senare att selen är ett livsnödvändigt spårämne. Under senare år har intresset för selen blivit större och större eftersom studier har visat att selen kan innebära skydd mot cancer.

Docenten Mikael Björnstedt vid Karolinska Universitetssjukhuset har intresserat sig speciellt för selen och menar att selen kan fungera både som egenvård och läkemedel.

Genomförda studier visar att selen kan ge ett skydd mot cancer, detta gäller speciellt för tjocktarmscancer, prostatacancer och ändtarmscancer. Selen kan hjälpa de sjuka cancercellerna eller de blivande cancercellerna, som egentligen automatiskt ska ”ta livet av sig”, att göra så när det inte fungerar som det ska i kroppen. De friska cellerna skonas. Försök har även genomförts där selen ges till cancerpatienter, dock i liten skala. Resultaten har varit positiva och allteftersom fler och större studier ska genomföras hoppas Björnstedt på god effekt även i de försöken.

I Sverige rekommenderas det dagliga intaget av selen till 40 mikrogram för kvinnor, 50 mikrogram för män. Dock kan för stora mängder av selen vara skadligt och inom EU rekommenderas ett intag av max 300 mikrogram/dag. Det är också det som undersöks just nu, hur mycket selen som kan ges utan att det blir skadligt, samtidigt som det ska ge en positiv effekt.

Björnstedt rekommenderar svenskarna att ta tillskott av selen (50-200 mikrogram), eftersom det inte finns mycket selen naturligt i svenskodlad mat. Själv tar han ett tillskott på 200 mikrogram om dagen, eftersom den kvantiteten kopplats till cancerförebyggande effekter i flera studier. Selen finns även i mat som kött, ägg och mjölkprodukter.

Källa: Hälsa

Foto: Michelle Meiklejohn / FreeDigitalPhotos.net


Lägg till en kommentar

Lägg till en kommentar

Ditt namn(*):
E-post:
Kommentar(*):